Många möjligheter att marknadsföra din webbshop

Många möjligheter att marknadsföra din webbshop

Syns du inte, så finns du inte. När det citatet kom så var knappast digital marknadsföring påtänkt, men visst gäller det fortfarande. Nu för tiden handlar det inte om att synas på tidningarnas mittuppslag, då vi i stort sett har blivit immuna mot vanlig, analog reklam.

Vanlig handel tjänar på att synas på nätet och har du dessutom en butik online så finns det verkligen en stor anledning att marknadsföra dig på nätet. Du måste finnas där kunderna är. Det är vanligt att slentriantittandet på telefonen en söndagskväll faktiskt leder till ett köp av nya vinterskor eller Tv:n på extrapris.

Marknadsför webshop som får trafiken att öka och konverteringarna att skena i höjden, det bör vara målet för varje e-handlare. Men hur gör man?

Google Ads ökar din synlighet snabbt

Ett vanligt knep för att hamna högt upp i sökresultaten är så klart att köpa annonsering med Google Ads. Värt att tänka på är att du måste ta höjd för kostnaden, då det inte är gratis att annonsera. Du riskerar också att locka trafik som kanske inte alls var ute efter det du ville erbjuda. Det positiva är att du gör kunder medvetna om att ditt företag finns och ju fler exponeringar du får, desto mer ökar chansen att man lägger det på minnet.

Google Ads kräver vissa kunskaper men det är ganska lätt att komma igång och du spenderar inte mer pengar än vad du faktiskt ger verktyget tillåtelse att göra. Med det sagt, så gäller det att hålla koll på annonserna och budgivningen.

Bra innehåll lockar till sig organisk trafik

Det tar tid att skriva innehåll som både rankar högt seo-mässigt men också uppskattas av kunderna för att det tillför värde. Google belönar kvalitativt content som går i linje med de sökord som sidan valt att ranka för. Det bästa av allt är att organiskt innehåll inte kostar något alls när det kommer till exponering och annonsering. Det enda som du betalar är så klart tiden det tar att skriva texterna, vilket gör att många tar hjälp av byrås och frilansare. På lång sikt betalar det sig och sidorna kan fortsätta håva in trafik en lång tid framöver, vilket gör att du inte behöver kasta så mycket pengar efter dem. De lever helt enkelt vidare på egen hand, med undantag för justeringar, så klart.

Bli omtalad i sociala medier

Gratis spridning av din e-handelssida är det ingen som tackar nej till. Via Facebook eller Instagram kan du få dina kunder att bli stolta ambassadörer och sprida ditt företagsnamn eller hemsida via hashtags och taggningar. Annonsering kostar så klart, men om du får många gillningar och delningar, så fortsätter din annons även den att sprida sig organiskt. Fördelen med annonser på sociala medier är att de snabbt kan läggas upp för att matcha speciella högtider, årstider och event. Du kan åka snålskjuts på folks aktuella köpbehov, helt enkelt. Som du ser finns det en uppsjö av alternativ till att marknadsföra din hemsida, det gäller bara att bestämma hur mycket du vill betala och vilken digital kanal du vill använda!